Svenska kyrkan, Pressmeddelanden
Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Motion till Kyrkomötet
2005:14
av Britt Andersson och Sigvard Olsson
Hanteringen av uppkomna överskott hos en församling

Kyrkomötet

Mot 2005:14

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att 47 kap. 4 § kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Församlingen skall varje år upprätta en budget för nästa budgetår. Budgetåret löper per kalenderår.

Budgeten skall upprättas så att intäkterna minst motsvarar kostnaderna, om det inte finns skäl mot det.

    och att 47 kap. 5 § andra stycket kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Budgeten skall innehålla en plan för verksamheten och ekonomin under budgetåret. I planen skall kyrkoavgiftens storlek och kostnaderna anges. Av planen skall det vidare framgå hur verksamheten skall finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut.

Om kostnaderna för ett visst räkenskapsår överstiger intäkterna, skall det negativa resultatet regleras så att det egna kapitalet i balansräkningen återställs under de närmast följande två åren. Beslut om en sådan reglering skall fattas i budgeten senast för det andra året efter det år då det negativa resultatet uppkom. Om det finns skäl får dock fullmäktige besluta att en sådan reglering inte skall göras.

Budgeten skall också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret skall alltid vara periodens första år.

2. Kyrkomötet beslutar att, om punkt 1 ovan avslås, uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå formulering av 47 kap. 4 och 5 §§ kyrkoordningen så att det klart framgår att det är fullmäktige som skall besluta om hur uppkomna över- respektive underskott skall hanteras över åren.

Motivering

I kap. 47 § 4 säges att ”Budgeten skall upprättas så att intäkterna minst motsvarar kostnaderna, om det inte finns särskilda skäl mot det”. Innebörden av detta är, att en samfällighet alltså får budgetera ett överskott. Innebörden är också att, om samfälligheten vill underbalansera budgeten, det skall finnas särskilda skäl till detta.

Erfarenheterna hittills ger vid handen, att ett tidigare uppkommet överskott inte har varit sådana skäl, som revisorerna har godtagit för att samfälligheten skall få underbalansera en kommande budget.

Det är alltså i praktiken revisorerna och inte de som ansvarar för besluten, kyrkonämnd och samfällda kyrkofullmäktige, som beslutar vad som är särskilda skäl.

I § 5 regleras hur ett uppkommet underskott skall hanteras.

Om kostnaderna för ett visst räkenskapsår överstiger intäkterna, skall det negativa resultatet regleras så att det egna kapitalet i balansräkningen återställs under de närmast följande två åren. --- Om det finns synnerliga skäl får dock fullmäktige besluta att en sådan reglering inte skall göras.

Kyrkoordningen ger alltså möjlighet till ett budgeterat positivt resultat. Dock säger kyrkoordningen ingenting om hur ett uppkommet positivt resultat skall användas. Om räkenskapsåret slutar med underskott regleras att det egna kapitalet skall återställas. Men vad som är synnerliga skäl förklaras inte och ingen praxis finnes.

En lämplig förändring kan vara följande. Ordet särskilda i § 4 strykes samt ordet synnerliga i § 5 stryks. Alternativt bör paragraferna skrivas om, i syfte att det klart skall framgå, att det är fullmäktige som skall besluta om hur uppkomna över- respektive underskott skall hanteras över åren. Fullmäktige skall inte behöva ange några skäl. Det är dock fullmäktige som har det yttersta ansvaret för en samfällighets ekonomi.

Örbyhus och Rimforsa den 28 juni 2005

Britt Andersson Sigvard Olsson

Previous PageAlla motionerNext Page